رابرت اپنهايمر
 
nuclear.engineer.loxblog.com
سایت جامع مهندسی هسته ای وفیزیک هسته ای
 
 
یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, :: 18:9 ::  نويسنده : دکتر مهدی ادیبی دکتری (phd مهندسی هسته ای )
 
 
 
«علم همه چيز نيست، اما بسيار زيباست.» اين جمله تاريخي را پدر بمب اتم آمريكا به يادگار گذاشته است. رابرت اپنهايمر، گرچه دوراني را كه روي ساختار بمب‌اتم كار مي‌كرد و همچنين زمان انفجار آنها در هيروشيما و ناكازاكي ژاپن به اوج شهرت و اعتبار رسيد، اما پس از گذشت سال‌ها به اشتباه خود در توليد چنين سلاح مرگباري اعتراف كرد تا آنجا كه مخالفان زيادي عليه وي در دولت آمريكا پيدا شدند و او سرانجام از يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي اتمي دنيا به بيرون رانده شد.

 

اپنهايمر سال‌1904 در نيويورك چشم به جهان گشود و تحصيلات دانشگاهي خود را نيز در دانشگاه معتبري همچون هاروارد پشت‌سر گذاشت. البته او در دانشگاه كمبريج لندن نيز حضور داشت كه اين مساله موجب آشنايي وي با شناخته‌شده‌ترين محققان زمان خود شد. طولي نكشيد كه در كاليفرنيا به عنوان استاد دانشگاه مشغول به كار شد. در كنار تدريس، تحقيقات زيادي درخصوص الكترون و پوزيترون انجام مي‌داد و همچنين علاقه زيادي نيز به نظريه پرتو كهكشاني و جوانب مختلف آن داشت. با اين حال هيچ‌گاه فكر نمي‌كرد با آغاز جنگ جهاني در راس توليد يكي از مخرب‌ترين سلاح‌هاي تاريخ بشر قرار گيرد. در طول جنگ به عنوان مغز همه‌كاره براي توليد و آزمايش بمب اتم برگزيده شد. البته او از وجود ادوارد تلر سرشناس و چند نفر از محققان ديگر جهان نيز استفاده مي‌كرد. آمريكا براي عقب نماندن از پيشرفت‌هاي هسته‌اي شوروي سابق دست به هرگونه سرمايه‌گذاري مي‌زد و به همين منظور گروهي از زبده‌ترين دانشمندان هسته‌اي و فيزيك دنيا را در اختيار اوپنهايمر قرار داده بود. در سال 1945 و در حالي كه انفجار 2 بمب اتمي در هيروشيما و ناكازاكي ژاپن لكه سياهي در تاريخ نظامي آمريكا برجاي گذاشته بود، اوپنهايمر نيز به اشتباه خود پي‌برد و از قرار داشتن در راس چنين برنامه‌اي بشدت ابراز ناراحتي كرد.

به اين ترتيب او از رياست آزمايشگاه ملي لاس‌آلاموس كناره‌گيري كرد تا مخالفت خود را با استفاده غيرصلح‌آميز از انرژي هسته‌اي نشان دهد. او با ادامه تحقيقاتش در خصوص اين انرژي ارزشمند همواره بر لزوم استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌اي تاكيد داشت. با اين حال مخالفت‌هايش با توليد و تكثير تسليحات هسته‌اي موجب شد تا از تمامي برنامه‌هاي اتمي نظامي آمريكا رانده شود. وي در سال 1967 و به دليل ابتلا به سرطان حنجره درگذشت.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

سلام و درود به همه دوستان عزیز و خوانندگان گرامی این وبلاگ با تلاش چند تن از دانشجویان هسته ای1- آقای دکترمهدی ادیبی دکتری(phd مهندسی هسته ای)- 2-خانم مهسا بلاغی3_خانم زینب خیری 4-خانم آسیه برومندی 5_خانم آزاده نظری 6-خانم فاطمه تورجی 7-خانم نجمه سلیمانی نژاد8-آقای بهزاد خسروپور9-آقای فرشاد احمدی10-آقای عمادالدین زارعی جهت آشنایی دوستان بارشته مهندسی هسته ای وپیشرفت های روز افزون کشور عزیزمان سرزمین پاک آریا در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای ایجاد شده است, به امید فردایی روشن NUCLEAR.ENG.Loxblog.COM
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مهندسی هسته ای وفیزیک هسته ای ارسنجان فارس و آدرس nuclear.engineer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 125
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1