آشنایی با مهندسی هسته ای
 
nuclear.engineer.loxblog.com
سایت جامع مهندسی هسته ای وفیزیک هسته ای
 
 

آشایی با مهندسی هسته ای


۲- توانايي دانش آموختگان رشته مهندسی هسته ای و مراکز جذب آنان:

در رابطه با آينده شغلي فارغ التحصيلان میتوان گفت: فارغ التحصيلان اين رشته را ميتوان در سايتهاي هسته اي كشور، در نيروگاههاي هسته اي ، در مراكز پزشكي هسته اي و موسسات تحقيقاتي دولتي و خصوصي به كار گرفت.

همچنين در مراكز هسته اي صنعتي مانند راديوگرافي صنعتي و نيز شركت هايی که وارد كننده ی تجهيزات هسته اي جهت سايتهاي تحقيقاتي و آزمايشگاهها هستند، مي توانند مشغول به كار گردند. حفاظت پرسنل در مقابل تشعشعات هسته اي و ساخت و توليد آشكار سازها و دزيمترها و اندازه گيري پرتوهاي راديواكتيو از ديگر وظايفي است كه فارغ التحصيلان مي توانند از عهده آن برآيند در صورت ادامه تحصيل تا مقاطع بالاتر نيز مي توان از خدمات آنها در زمينه آموزشي بهره مند گرديد.

۳- ارتباط رشته ی مهندسی هسته ای با دیگر رشته های موجود:

دانش آموختگان رشته مهندسي هسته اي مانند اغلب مهندسان از دانش رياضي ،‌ فيزيك و كامپيوتر قوي برخوردار خواهند بود. آنان همچنین با نگرش قوی مهندسی به معضلات کشور خواهند نگریست و در جهت حل آن ها می کوشند. به آنان دیدگاه عمیق فیزیکی از پدیده های هسته ای داده خواهد شد. و نهایتآ مانند یک مهندس برق نیروگاه می سازند ومانند یک مهندس مکانیک مسایل ترموهیدرولیکی نیروگاه را بررسی میکنند.

۴- سابقه ی رشته ی مهندسی هسته ای در ایران و سایر کشور های جهان:

مقطع کارشناسی مهندسی هسته ای در ایران برای اولین بار در دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقات راه اندازی گردیده است، ولی مقاطع كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي مهندسي هسته اي در واحد علوم و تحقيقات، علاوه بر گرايش پرتو پزشكي، در دو گرايش مهندسي هسته اي به نام مهندسي راكتورهاي هسته اي و مهندسي سوخت و چرخه مواد هسته اي هرساله دانشجو مي پذيرد.

همچنين در دانشگاه هاي صنعتي شريف، ‌دانشگاه پلي تكنيك ( صنعتي امير كبير )، دانشگاه شهيد بهشتي در تهران و نيز دانشگاه شيراز مقاطع تحصيلات تكميلي اين رشته ارائه مي گردد.

در دانشگاه هاي خارج از كشور دو دانشگاه معتبر و برتر جهان به نام دانشگاه بركلي و دانشگاه MIT رشته مهندسي هسته اي را علاوه بر مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در مقطع كارشناسي در سه گرايش، ‌مهندسي پرتو پزشكي، مهندسي راكتور و مهندسي پسماندازي هسته اي ارائه مي دهند و در تعداد زيادي دانشگاه ديگر مقاطع كارشناسي ارشد، دكتري تخصصي و پست دكتري رشته مهندسي هسته اي ارائه مي گردد كه به پيوست برنامه درسي مقطع كارشناسي مهندسی هسته ای دانشگاه بر كلي، همراه برنامه درسي مقطع كارشناسي دانشگاه MIT و گزارش توجيهي آن تقديم مي گردد.

۵- استادان رشته ی مهندسی هسته ای:

استادانی که مقطع کارشناسی مهندسی هسته ای را ارائه می کنند همان استادان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته هستند که مدت مدیدی است در واحد علوم وتحقیقات تدریس و تحقیق می کنند. بنابر این با توجه به آنكه مقاطع كارشناسي ارشد و دكتراي مهندس هسته اي قريب 10 سال قدمت در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات دارد و با توجه به حضور ده عضو هيئت علمي تمام وقت داراي مدك PH.D در زمينه مهندسي هسته اي و تعدادي اعضاي نميه وقت و دانشجويان بورسيه و امكان استفاده از اساتيد مدعو عضو هيئت علمي سازمان انرژي اتمي ايران كه با اشتياق فراوان با گروه همكاري مي نمايند آمادگي اجراي اين دوره به لحاظ نظري مهيا است.

۶- زمینه ی اجرایي رشته :

از نظر عملي نيز در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي آزمايشگاهها و كارگاههاي متعددي داير است كه از ان جمله مي توان به آزمايشگاههاي فيزيك 1 و 2 ‌، شيمي و شيمي آلي ،‌مكانيك سيالات و انتقال حرارت و..... اشاره نمود. راه اندازي آزمايشگاه تخصصي هسته اي و آزمايشگاه دزيمتري و آشكار سازي كه درشرف راه اندازي است از دلايل اجراي رشته در زمينه عملي مي باشد و آمادگي اين واحد دانشگاهي را جهت برگزاري دوره مهندسي هسته اي نشان مي دهد . اين واحد همچنين مجهز به كتابخانه وسايت كامپيوتري فعال مي باشد.

۷- قابلیت ها، مهارت ها و نقش دانش آموختگان رشته ی مهندسی هسته ای:

گسترش ايمن و اقتصادي نيروگاههاي هسته اي، طراحي، ‌ساخت و بهره برداري از نيروگاه هاي هسته اي و کار در نیروگاه ها ی هسته ای از جمله نیروگاه در دست احداث بوشهر، از جمله اولين وظايف و مراکز جذب مهندسين هسته اي است. زمينه كاري ديگر آن ها فراوري سوختهاي هسته اي از استخراج تخليص ،‌ غني سازي و آماده سازي ميله هاي سوخت گرفته تا پسمانداري و نگهداري سوختهاي مصرف شده و جابجايي كليه مواد وتجهيزات راديواكتيو مي باشد.

همچنين مهندسين هسته اي در زمينه تحقيقات كاربردي همچون طراحي نيروگاههاي هسته اي كارآمدتر، ‌استفاده بيشتر و بهتر از سوخت هاي هسته اي مانند: افزايش عمر سوخت ها، بهينه سازي ساختار آن ها و كاهش قيمت راه اندازي نيروگاه هاي هسته اي مي توانند كار كنند. بطوريكه هدف نهايي دانشكده مهندسي هسته اي عبارتست از تبديل نيروگاههاي هسته اي به اقتصادي ترين و ايمن ترين نيروگاه ها كه همچنين كمترين صدمات زيست محيطي را نيز داشته باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

سلام و درود به همه دوستان عزیز و خوانندگان گرامی این وبلاگ با تلاش چند تن از دانشجویان هسته ای1- آقای دکترمهدی ادیبی دکتری(phd مهندسی هسته ای)- 2-خانم مهسا بلاغی3_خانم زینب خیری 4-خانم آسیه برومندی 5_خانم آزاده نظری 6-خانم فاطمه تورجی 7-خانم نجمه سلیمانی نژاد8-آقای بهزاد خسروپور9-آقای فرشاد احمدی10-آقای عمادالدین زارعی جهت آشنایی دوستان بارشته مهندسی هسته ای وپیشرفت های روز افزون کشور عزیزمان سرزمین پاک آریا در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای ایجاد شده است, به امید فردایی روشن NUCLEAR.ENG.Loxblog.COM
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مهندسی هسته ای وفیزیک هسته ای ارسنجان فارس و آدرس nuclear.engineer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 125
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1