آمپر از دانشمندان علم الکترومغناطیس(الکترومغناطیس یکی از درسهای رشته مهندسی هسته ای است)
 
nuclear.engineer.loxblog.com
سایت جامع مهندسی هسته ای وفیزیک هسته ای
 
 
 

آندره ماری آمپر

 
آندره ماری آمپر
آندره-ماری آمپر
متولد ۲۲ ژانویهٔ ۱۷۷۵(۱۷۷۵-01-۲۲) Parish of St. Nizier , لیون , فرانسه
مرگ ۱۵ ژوئن ۱۸۳۶ (۶۱ سال) مارسی , فرانسه
رشته فعالیت ریاضیات , فیزیک
محل کار بورک-آن-برس اکول پلی‌تکنیک
دلیل شهرت قانون آمپر
امضا امضای آندره ماری آمپر

آندره-ماری آمپِر (به فرانسوی: André-Marie Ampère)‏ ‏(۲۲ ژانویه ۱۷۷۵ - ۱۵ ژوئن ۱۸۳۶ میلادی) ریاضیدان، فیزیکدان و مکتشف فرانسوی است. وی به‌عنوان یکی از کاشفان اصلی الکترومغناطیس مشهور است. واحد سنجش جریان الکتریکی در سیستم اس‌آی، به نام او نامگذاری شده است. اولین اکتشاف او در ریاضیات، «تئوری ریاضی بازیهای قمار» در سال ۱۸۰۲ منتشر شد و مورد توجه دالامبر قرار گرفت.[۱]

 

خانواده و تعلیمات

آندره ماری آمپر در بیست و دوم ژانویه 1775 در لیون فرانسه متولد شد . امپیر تنها پسر ژاک امپر و ژان انتوانت دسوتیته سارس بود که از بازماندگان خانواده های بازرگانان مرفه ابریشم در لیون بودند .

یکی از دو خواهر او در جوانی فوت کرد و دیگری بعدها خانه دار وی در پاریس شد . امپر از کودکی به ریاضیات علاقه داشت و مقدمات حساب دیفرانسیل و انتگرال را نزد یکی از از دوستان پدرش مطالعه نمود .امپر بر اساس اصولی که در کتاب امیل روسو مطرح شده بود تربیت گردید . او در برابر کتابخانه ای بزرگ قرار گرفت و به وی اجازه داده شد که خود را مطابق انچه ذوق ش به او تلقین میکند پرورش دهد .

در سال 1793 که آمپر 18 ساله بود یعنی در حکومت وحشت و پر هرج و مرج دوران انقلاب فرانسه پدرش ناعادلانه محکوم به اعدام با گیوتین شد و پس از مرگ پدرش در ان سال ناراحتی عجیبی او را احاطه نمود به طوری که مدت یکسال طول کشید به وضع عادی خود برگشت .

ازدواج

در همین هنگام که بیستو یک سال بیش نداشت به عشق دختری بیست و سه ساله گرفتار گردید .

در سال 1799 آمپر با کاترین آنتوانت کاروان ازدواح کرده و در سال 1800 پسر آنها ژان ژاک به دنیا امد . اما پس از مدت کوتاهی مادر تندرستی خود را از دست داد و در سال 1803 فوت کرد . بر اثر این حوادث غم انگیز در دوران جوانی آمپر وی همواره شخصیت افسرده از خود نشان می داد .

علایق و زمینه های فعالیت

آمپر هیچ گونه اموزشی به صورت رسمی و اکادمیک ندید ولی پدرش او را به زیاد خواندن تشویق می کرد و آمپر جوان همه مقالات دایره المعارف مشهور ژان لوروند دالامبرودنیس را به خاطر سپرد .

پدر و مادر او کاتولیکهای معتقدی بودند و آمپر همواره از تنش میان تمایلات روشنفکرانه و باور های مذهبی رنج می برد .

یکی از اولین زشته های مورد علاقه اش گروه بندی گیاهان بود و وی همچنین استعاد زودرسی در ریاضیات از خود نشان داد . آمپر پس از کمی تدریس خصوصی و عمومی در بورگ و لیون در سال 1804 برای تدریس ریاضیات در مدرسه پلی تکنیک که موسسه معتبری در زمینه آموزی علوم در پاریس بود انتخاب شد .

دیدگاه ها

بر طبق نظر آمپر دو سطح شناخت جهان خارجی وجود دارد , نمودها که مستقیما از راه جوابی به ما عرضه می شوند و بودها که علل عینی نمودها به شمار می روند . ما می توانیم روابط میان نمودها و بودها را نیز بشناسیم و این روابط درست به اندازه بودها واقعیت دارند .

شور فکری مداوم زندگی آمپر از سال 1801 تا زمان مرگش دستگاه فلسفی بود , اما این سال ها به پژوهشهای علمی فوق العاده مبتکرانه نیز اختصاص داشتند .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

سلام و درود به همه دوستان عزیز و خوانندگان گرامی این وبلاگ با تلاش چند تن از دانشجویان هسته ای1- آقای دکترمهدی ادیبی دکتری(phd مهندسی هسته ای)- 2-خانم مهسا بلاغی3_خانم زینب خیری 4-خانم آسیه برومندی 5_خانم آزاده نظری 6-خانم فاطمه تورجی 7-خانم نجمه سلیمانی نژاد8-آقای بهزاد خسروپور9-آقای فرشاد احمدی10-آقای عمادالدین زارعی جهت آشنایی دوستان بارشته مهندسی هسته ای وپیشرفت های روز افزون کشور عزیزمان سرزمین پاک آریا در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای ایجاد شده است, به امید فردایی روشن NUCLEAR.ENG.Loxblog.COM
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مهندسی هسته ای وفیزیک هسته ای ارسنجان فارس و آدرس nuclear.engineer.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 125
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1